Bericht
geschreven voor de site van MVC Berlicum op 04-07-2003 :
Hallo
mensen,
Een laatste
bericht van mijn FN-333 Riviera.
Na een
eerste proefstart test bij een graszoden bedrijf in Boekel kwam wat schade
naar voren omdat het zwaartepunt veel te ver naar voren zat.
Er werd
een halve meter hoog gevlogen en met de neus in het gras weer geland.
Vorige
week de nodige reparaties gedaan en een aantal posities van de 2 relatief
zware accu's (250 gram per stuk) gemaakt en vol goede moed uiteindelijk
afgelopen vrijdag naar het veld in Berlicum met de afspraak dat we alleen
taxi-proeven zouden doen om te voelen en zien of het vliegtuig vanzelf
wilde vliegen.
De eerste
tests met het neusballast er uit en gaande weg de accus steeds verder
naar achter te plaatsen gaven een prima beeld en steeds kwam de Riviera
even los en eigenlijk steeds gemakkelijker.
Toen
nog een test met de beide accu's eigenlijk te ver naar achter om ook
dat effect op de grond of net erboven te kunnen zien teneinde de juiste
positie van het zwaartepunt te kunnen bepalen en dan in Boekel op het
vele malen grotere veld het echte vliegen te gaan proberen.
Oke laatste
test, en wat gebeurd er, je gelooft het niet !
Na vol
gas weg te rijden, neuswiel zoals verwacht met het zwaartepunt te ver
naar achter snel los, oke, gasdicht en uitrijden, echt niet, er breekt
een klein kunststofpennetje af (zie foto oorzaak crash) en de Riviera
gaat er vol gas vandoor, einde veld dus dan toch maar vliegen !!
Het vliegen
ging boven verwachting goed en het was een fantastisch gezicht !!
Maar
ja alleen volgas was mogelijk en wij hadden allebei (Willy en ik) zoiets
van : als de tank leeg is moet hij ook nog kunnen zweven om hem vervolgens
heel weer op het veld te zetten Landingsgestel in gaf nog meer snelheid
dus de wielen maar weer uit, na 10 min vliegen, ongeveer een halve liter
methanol begon de motor te sputteren maar het vliegtuig bleef goed vliegen
dus Willy draait op ongeveer 50 m hoogte en ongeveer 100 m ver van het
veld naar de landingsbaan (ik durfde bijna niet te kijken).
Op dat
moment horen we de motor (door de hitte en het sterk verarmde mengsel)
vast slaan het vliegtuig verliest al z'n vliegend vermogen en raakt
door het veel te ver naar achteren geplaatste zwaartepunt in een spin
en komt daar niet meer uit.
10 kg
model vliegtuig valt met zeer hoge snelheid in de mais wat de klap nog
dempte en mij nog een klein beetje hoop gaf dat het met wat reparaties
nog wel goed kwam !!
Na 4
min. zoeken in de mais troffen we dit aan, en dan heb ik thuis alles
nog een beetje als een vliegtuig neergelegd !!Het gehele houten casco
is totaal vernield, positief is de geringe schade aan besturing en motor
die ik als ik mezelf weer een beetje weet op te laden weer kan gebruiken
ineen volgend project.
Ik blijf
er redelijk rustig onder want ik heb voor mezelf bewezen dat het kon,
alleen had ik er iets langer van willen genieten !!
Enfin
het is ook een bevrijding en Marjon en ik gaan lekker 4 weken de zee
op !!
Grad |