Lockheed C5 Galaxy, schaal 1:25

 

Toch een vervolg op de crash van mijn C5 Galaxy (op 14-11-2012 te Keldonk) !!

Voor mij was al snel duidelijk dat ik mijn C5 voorlopig niet meer zou repareren omdat ik al met een nieuw project (Beriev B-200) bezig ben en er voor mij ook weing uitdagingen meer in zitten om zo'n complex project weer opnieuw of gedeeltelijk te doen, temeer omdat ik al zo'n vergelijkbare kist (Antonov 124) heb !

Natuurlijk was het samen vliegen van de Antonov 124 (door Willy van de Elsen) en de C5 Galaxy (door mij) wel een kick die ik meteen al miste, we hadden ook op shows een schitterende vertoning en ook heel mooi om te doen.

Afgelopen Augustus (2013) heb ik Willy het komplete restant van mijn C5 Galaxy aangeboden met de vraag of hij hem weer vliegend wil maken.

Willy is hier op in gegaan en we zijn overeen gekomen dat ik alle benodigde tekeningen en know-how wat betreft de ingebouwde techniek aanlever, komt helemaal goed !

We zien ons voorjaar 2014 weer samen vliegen, nu met ieder een eigen "Cargo-jet" !!

Is natuurlijk zaaks dat ik m'n Antonov 124 wel heel en op orde houdt !

 

December 2013 is de C5 Galaxy door Willy herbouwd alweer bijna klaar, incl. schitterende details !


De echte C5 Galaxy.

De Lockheed C5 Galaxy is het grootste Amerikaanse (vracht)vliegtuig.

Het wordt nog steeds uitsluitend gebruikt door en alleen t.b.v. het Amerikaanse leger.

De C5 Galaxy heeft een uitklapbare neus en een grote laadklep aan de achterkant van het vliegtuig waardoor van beide kanten geladen kan worden.

De C5 Galaxy wordt vooral gebruikt voor transport van militaire goederen met regelmatig ook soldaten als pasagiers.

Fabrikant Lockheed..

Algemene kenmerken

Bemanning: Eerste piloot, copiloot , twee boordwerktuigkundigen , drie loadmasters .
Laadvermogen: 122.470 kg.
Lengte: 75,31 m.
Spanwijdte: 67,89 m.
Hoogte: 19,84 m.
Wing gebied: 576 m2.
Leeggewicht: 172.370 kg.
Beladen gewicht : 348.800 kg.
Max startgewicht: 381.000 kg.
Motoren: 4 × General Electric TF39-GE -1C high- bypass turbofan, 190 kNf elk.

Prestaties

Maximale snelheid: Mach 0,79, 932 km / h.
Kruissnelheid: Mach 0,77, 919 km / h.
Stijgsnelheid: 9,14 m / s.
Wing loading: 610 kg / m2.
Stuwkracht / gewicht: 0.22
Takeoff roll: 2.600 m.
Landing roll: 1.100 m.
Brandstof capaciteit: 193.600 Liter.

Eerste vlucht 30 juni 1968
Status Operationeel: 33, Reserve : 45.
Primaire gebruiker United States Air Force
Geproduceerd C- 5A: 1968-1973 81 stuks.
C- 5B: 1985-1989 50 stuks.
C -5M upgrades: 2006-heden

Kosten C- 5B: US $167,7 miljoen.


Mijn C5 Galaxy net voor de landing (foto april 2011), ----------------click op deze foto voor meer aktie-foto's van Mario.


Model C5 Galaxy schaal 1:25:

Ik heb gekozen voor een schaal van 1:25 (Spanwijdte 2,83 m.) om de grootte van het model en dus ook opslag en vervoer nog enigszins handelbaar te houden, een nog groter model zou nog meer de echte benaderen maar zou voor mij te groot worden.

Ik ben gestart met dit project september 2007 (ontwerpen en tekenen) en de eerste bouwactiviteit was in de kerstvakantie.

Ik heb van foto's en 3 aanzichten (van internet) mijn eigen tekeningen in Autocad 2007 en Solid-Edge V-20 gemaakt incl. mallen en fabricage methodes en pas deze gaandeweg ook steeds aan zodat ik wanneer het model klaar is ook een compleet tekenpakket heb (beschikbaar voor de liefhebbers).

Spanwijdte : 2,83 m.
Lengte : 3,0 m.
Startgewicht : max. 14 Kg (hopelijk !).
Motoren : 4x JePe JET 90 - 6s
2,5 kg stuwdruk per motor bij 34.500 toeren
Voeding 1200 Watt (55 Amp x 22,2 Volt per motor)

Voor de stroomverzorging (voeding) van de motoren worden 2 pakketten van ieder 6 LiPo cellen van 5000 mAh en 22,2 V= gebruikt.
Maximale vliegtijd met volle accupakketten is meer dan 8minuten.
Oplaadtijd met 2 laders en 2 balancers : ± 70 minuten.

Ontwerp, teken en bouwtijd : ±1600 uur tot op heden (sept. 2010).

Besturings funkties:

1 : 2 Rolroeren (2 servo's).
2 : 2 Hoogteroeren (2 servo's).
3 : 1 Richtingsroer en het sturen de 4 Neuswielen (2 servo's en 1x 180° servo).
4 : 4x Gasgeven (4x60 Amp. regelaars) op de 4 JePe Spiderfans.
5 : 12 Landingskleppen (1 mechanisch vertraagde servo).
6 : Intrekbaar Hoofdlandingsgestel (20 wielen) en 4 intrekbare neuswielen (2 mechanisch vertraagde servo's + 2x180° servo).
7 : 1x Giro (Robbe G-400) op de beide servo's van de rolroeren.

Mijn C5 Galaxy is hopelijk in het voorjaar van 2011 klaar, dan een dikke 3,5 jaar aan gewerkt dus...........


Als eerste natuurlijk de ontwerptekeningen.
Hier onder foto's van de bouw.
 
 
   
 
   
Het casco is klaar.
En nu strak maken en spuiten (winter 2010/2011).
Maart 2011, het model C5 Galaxy is zo goed als vliegklaar !
         
Samengesteld filmpje van landingsgestellen en flaps.

De 4 neuswielen worden electrisch ingetrokken met een mee intrekbare stuurservo, de 2 deuren zijn ook electrisch aangedreven.

De 4 hoofdlandingsgestellen van ieder 6 wielen worden electrisch eerst 90° gedraaid en dan ingetrokken, de vier zijdeuren zijn mechanisch gekoppeld met deze beweging, de vier onderdeuren gaan electrisch open.

Alle flaps worden electrisch aangestuurd door een vertraagde servo vanuit het midden.

Dit alles natuurlijk volkomen identiek uitziend als de echte !

 
   
De echte C5 en die van mij naast elkaar !
Links de echte en rechts die van mij !

 

De eerste vlucht op 19-03-2011 in Keldonk !!!

 

Op zaterdag 19-03-2011 gingen we het dan ook proberen.

We zouden eerst wat proefstarts maken met de eerste accu lading.

Dit ging perfect, het model stoof over het veld en kwam meteen de eerste keer al los.

Na een flink aantal tests en taxi ritjes de accu's zogezegd weer opgeladen en klaar voor de start.

Willy van de Elsen zal de eerste vluchten maken, als iemand hem weer heel op de grond krijgt is hij het wel !!

Bovenstaand filmpje zegt genoeg, het model gaat moeiteloos de lucht in, laat zich in de lucht met heel weinig vermogen prima sturen.

Wat probleempjes met het hoofdlandingsgestel wat niet helemaal goed in gaat en af en toe "kwispelt" het model even over de lengte as als je gas bij geeft ?

De flaps werken misschien wel iets te goed, er moet dan echt vermogen bij om te blijven vliegen maar landen gaat zoals je ziet perfect.

Na nog een laadcyclus de start voor de 2e vlucht, nu zijn er echt problemen, het model trekt op de grond sterk naar rechts en dit ligt niet aan het landingsgestel ??

Uiteindelijk toch wat moeizaam opgestegen en het kwispelen is veel erger geworden, het model trekt sterk naar rechts wanneer je gas geeft.

Gelukkig krijgt Willy hem weer veilig op de grond en na wat onderzoek komen we er achter dat beide buiten motoren zeer veel last van storing hebben, de linker pulseert en de rechter gaat eigelijk meteen weer uit, daar komt dus dat kwispelen vandaan !!

Toch een voldaan gevoel maar ook nog niet tevreden !!

De week er na naar de specialist geweest (JePe Helmond) met het toestel en na een aantal tests is gebleken dat er een regelaar (die van de linker buitenmotor) kapot is d.w.z. een condensator opgeblazen de andere zat niet goed gesoldeerd, dat laatste is dan ook de oorzaak.

Een nieuwe regelaar en nog wat extra condensatoren op alle 4 de regelaars gesoldeerd op advies van JePe vanwege de lange voedings kabels.

Afgelopen zondag middag (27-03) in Berlicum op ons veld eerst weer even wat motortests gedaan en alles was weer helemaal perfect.

Ik heb toen zelf de zender genomen (de dood of de gladiolen !) en 2 perfecte vluchten gedaan, de eerste was nog wat beverig maar toen ik zag en voelde hoe goed mijn C5 Galaxy reageert en vliegt kreeg ik al snel het vertrouwen en de tweede vlucht na opladen was helemaal perfect t/m een van m'n mooiste landingen tot nu toe !!

 

Het ziet er na uit dat ik nog heel veel plezier van m'n C5 Galaxy zal hebben zeker na zo'n performance !!

De komende weken ga ik nog een aantal vluchten maken en de kist afwerken d.w.z. stickers, nummers en stripings er op.

 

De 6e vlucht, opstijgen in Berlicum op vrijdag 15-04-2011.
En natuurlijk 5 min. later weer veilig landen !

En zo is ie dan helemaal klaar (foto 25-04-2011 te Keldonk)

 

Samengesteld filmpje met "onboard" camera's (juni 2011).

Foto's gemaakt door Emile Huibers en Toine Martens tijdens
de E-meeting van MVC Venus te Well op 10-07-2011.

Click op deze foto voor de andere foto's.

 

 

Crash C5 Galaxy op 14-11-2012 te Keldonk !!

 

Voor woensdag 14-11-2012 was nog zeer mooi schaalvlieg weer voorspeld dus had ik het plan om nog mooi een paar Galaxy vluchten in Keldonk te maken.

Het weer was s'middags perfect, het zonnetje had het veld zo rond de klok van 2 toch nog droog gekregen dus na het toestel opgebouwd te hebben besloot ik meteen de eerste vlucht maar te maken.

Tijdens de start die nog met voldoende power was merkte ik wel dat het toestel sterk naar links wilde en ik moest tijdens het vliegen van die vlucht mijn rolroeren behoorlijk naar rechts trimmen.

Na een prima vlucht en landing viel me wel op dat m'n rolroeren in de middenstand van de knuppel behoorlijk a-symmetrisch stonden.

De accu's toch maar weer opgeladen en na 1,5 uur wilde ik de 2e vlucht gaan maken.

Nog eens even overlegd t.a.v. die getrimde rolroeren maar hij vloog goed dus we wisten het eigenlijk niet en tilden er niet zo zwaar aan !! (Daar heb ik dus echt spijt van !!!)

Ook nu weer tijdens de start week het toestel naar links uit maar ook kwam ik veel vermogen te kort, mensen die het toestel voorbij zagen starten hoorden ook dat de motoren niet goed liepen ?

Gewend als ik was t.a.v. de vlotte start van dit toestel trok ik hem waarschijnlijk te veel up en binnen no time zat ik in de problemen, het toestel reageerde nog nauwelijks op het hoogte roer wat ik al down probeerde te sturen.

Ik heb de wielen nog ingetrokken en probeerde via een bocht naar links terug naar het veld te vliegen om direct te landen.

In de bocht ging de neus helemaal omhoog en werd ie onbestuurbaar, het toestel viel stil (stal) en dook toen naar beneden, ik dacht in de bomen waar ik overheen wilde vliegen.

Ik zag hem niet meer maar de mensen die bij het clubhuis stonden zagen hem met een hoek van 45 graden de grond in gaan.

Ik hoorde de klap en dacht in de bomen gevlogen te zijn, het toestel lag nog 20m. voor de bomen in het veld en was behoorlijkvernield !!

Uiteindelijk alles terug naar het veld gebracht en het trieste resultaat is :

- De voorromp tot achter de vleugels is totaal versnipperd (zie foto).

- Het hoofdlandingsgestel is nog geheel intact en het neuswielmechanisme voor 90%, gelukkig had ik de wielen al ingetrokken !

- De achterromp is nagenoeg nog heel maar de kielversterking is in de romp gebroken.

- Het stabilo is nog helemaal intact maar een bevestigingspunt op de kiel is gebroken.

- De vleugels zijn nog voor 95% intact, een klein gat aan de onderkant maar alle vier de motorsteunen (pilons) zijn afgebroken en vernield.

- De 4 motor gondels zijn allen behoorlijk vernield en ik ben benieuwd wat er nog heel is van mijn ducted fans ?!

Maar wat is de oorzaak ?

De oorzaak is achteraf heel eenvoudig te verklaren en als ik de symtomen beter herkend had dan had ik die 2e vlucht helemaal niet meer gemaakt en was ie nu nog heel !!

Toen we de C5 Galaxy de eerste keer in keldonk gingen vliegen hadden we eigenlijk precies hetzelfde probleem.

Willy vloog het toestel in en tijdens de 2e start week hij ook heel sterk naar links af, door Willy z'n ervaring liep deze vlucht wel goed af en toen we later op de grond gingen onderzoeken wat er nu precies mis was met het toestel ondekten we haperende motoren ?!

De 2 buitenmotoren gevoed door een accu leken elkaar te storen, de links buiten viel steeds uit en de rechts buiten ging pulsvormig lopen ?

In die opvolgende week ben ik met het hele toestel naar mijn motor leverancier (JePe te Helmond) gegaan en daar kwamen we er achter na nog wat gestest te hebben dat de condensatoren op de regelaar van de links buiten motor los zaten en dus niet meer mee deden. Dit gaf ook dat pulsvormig effect op de andere motor op die accu.

Enfin, een nieuwe regelaar er in en ook nog extra condensatoren uitwendig op alle 4 de motoren gesoldeerd, daarna was het probleem 65 vluchten lang over.

 

Tot 14-11-2012, na de eerste vlucht had ik het moeten herkennen en een simpel testje van alleen 2 motoren even volgas laten draaien had mijn 2e vlucht gecanceld !!!

 

Maar ja, als als als dat werkt in schaalvliegen ook niet !

Wat ik me wel voorgenomen heb is wanneer er ineens iets totaal anders afgesteld (getrimd) moet worden dan eerst de oorzaak vinden en oplossen en niet door vliegen !!

 

Na het een en ander nog eens goed bekeken en overdacht te hebben heb ik toch besloten eerst mijn huidige project de Beriev B-200 af te bouwen, over een paar jaar laadt ik mezelf wel weer op en ga m'n C5 Galaxy ook weer opbouwen, ik schat in dat wannneer ik in september begin hij de zomer daar opvolgend weer kan vliegen.

Over een paar jaar krijg ik meer tijd (pensioen) en dan is dat een mooie klus !