Op woensdag avond 30 maart 2016 toen het mooi rustig weer was, wel
een buitje tussendoor, hebben we een aantal proefstarts gedaan.
Al snel was duidelijk dat beide motoren meer dan genoeg power hebben,
het model sprint er gelijk vandoor !
Alleen los komen was bijna niet mogelijk door een foute inschatting
van mijn kant !
Om de landingsgestellen (dacht ik) beter tegen een "lompe landing"
te beschermen konden ze alle drie d.m.v. voorgespannen veren naar achter
weg veren.
Dit werkt op een veld niet, alle drie de poten waren continue naar
achter aan het klapperen !
Door de motoropstelling ver boven het zwaartepunt werkte dit super
nadelig, het wegdraiende neuswiel elimineerde steeds weer de opbouwende
lift van de vleugels tijdens de start en doordat de hoofdlandingsgestellen
ook klapperend iedere keer weer verder van het zwaartepunt wegdraaide
was het bijna onmogelijk de neus op te richten.
Toch is het een keer wel gelukt en toen werd meteen duidelijk dat ie
kan vliegen en heel mooi stabiel blijft in alle richtingen, zijn eerste
vluchtje was 5 meter lang en 0,5 meter hoog !
Na deze (6e) poging de accu's weer geladen te hebben en een nieuwe
start bleek een van de trekveren die de hoofdpoot recht moest houden
uitgerekt te zijn d.w.z. het linker hoofdlandingsgestel veerde nu constant
naar achter, zo konden we niet verder.
Nog steeds met twijfels weer naar huis, "terug naar de tekentafel"
!!
De volgende dagen heb ik de 3 voorgespannen veren werwijderd, de neuspoot
kan nu alleen nog inveren (slag vergroot) en niet meer wegdraaien, de
beide verende schuine stangen (naar voren) van de hoofdlandingsgestellen
zijn star geworden met een kunststof M3 breek boutje in geval van echte
overbelasting, de schokdempers en veren verticaal zijn natuurlijk gebleven.
Op zondagmiddag 03-04-2016 ben ik met mijn model weer naar Keldonk
gereden voor een nieuwe poging, het was schitterend zacht en rustig
lenteweer, ideaal voor de test !
Al heel snel bleek dat mijn verbouwing enorme resultaten had, we hebben
nog twee proefstarts gedaan waarbij het model moeiteloos los kwam !
Toen even weer bij laden van de accu's en echt gaan vliegen spraken
we af.
Zo gezegd zo gedaan en de eerste vlucht, ongeveer 4,5 minuut in de
lucht was helemaal perfect !!
Het model vliegt fantastisch, heel stabiel, rustig en stil en ook de
landing met vol flaps en slats was een eitje, nog stabieler en gemoedelijker
als mijn Antonov !!
Na opladen hebben we nog een vlucht van 6,5 min. gedaan met wat tests
zoals laag over, het nose-down effect van de motoren getest (langzamer
vliegen en dan plots gas geven waardoor de motoren hoog op de romp de
neus omlaag zouden duwen) wat er dus niet was !!
Op het einde van de vlucht nog een keer vol gas omhoog waarna een motor
uitviel, thermisch uit of een cut-out (spanning even te laag) van de
regelaar ??
De 2e landing verliep ook weer perfect en ik ben super voldaan naar
huis gereden, die kleine probleempjes ga ik onderzoeken en oplossen
in de vorm van het beter koelen van de motorregelaars en het checken
van de instellingen van de motorregelaars, ook geeft de rechter vleugel
iets minder lift wat continue met de rolroeren gecompenseerd moet worden,
ook dit gaan we de volgende vluchten onderzoeken en oplossen.
Op naar de volgende vluchten waarbij ik ook zelf de stuurknuppels
van Willy over ga nemen !! En dan op het water !!
Zie hier onder naar foto's op het veld :