Beriev Be-200, schaal 1:10

De echte Beriev Be-200 in aktie . Klick op de foto voor meer foto's.
Specifications (Be-200)

General characteristics
Crew: 2
Length: 32.0 m (105 ft 0 in)
Wingspan: 32.8 m (107 ft 7 in)
Height: 8.9 m (29 ft 2 in)
Wing area: 117.4 m² (1,264 ft²)
Empty weight: 27,600 kg (60,850 lb)
Max Take Off Weight (Land): 41,000 kg (90,390 lb)
Max Take Off Weight (Water): 37,900 kg (83,550 lb)
Max Capacity (Water or Retardant): 12,000 kg (26,450 lb)
Max Capacity (Cargo): 7,500 kg (16,530 lb)
Max Capacity (Passengers): 44 (Be-200ES) 72 (Be-210)
Powerplant: 2 × Progress D-436TP turbofans, 7,500 kgf (16,534 lbf) each

Performance
Maximum speed: 700 km/h (435 mph)
Cruise speed: 560 km/h (348 mph)
Economy speed: 550 km/h (342 mph)
Landing speed: 200 km/h (124 mph)
Takeoff speed: 220 km/h (137 mph)
Minimum speed (Flaps 38°): 157 km/h (98 mph)
Range: 2,100 km (1,305 mi)
Ferry range (One Hour Reserve): 3,300 km (2,051 mi)
Service ceiling: 8,000 m (26,246 ft)
Rate of climb: 13 m/s (2,600 ft/min) (At Sea Level and MTOW — Flaps 20°)
Rate of climb: 17 m/s (3,350 ft/min) (At Sea Level and MTOW — Flaps 0°)

De Beriev BE-200 in aktie op en boven het water.

Mijn project :

Na de crash van m'n eerste amfibie vliegtuig (FN-333 Riviera) wilde ik een goed vliegend schaalmodel maken wat de Antonov 124-100 geworden is en daarop volgend mijn C5 Galaxy omdat ik op dat gebied nog een graadje moeilijker wilde ontwerpen en bouwen.

Toch blijft een amfibie vliegtuig lonken maar dan wel een dat ook goede vliegende eigenschappen heeft en bovendien wil ik mijn ervaringen van beide voorgaande projecten ook kunnen toepassen en weer uitbouwen.

Ik heb flink wat gesurft op internet en was na het vinden van de Beriev Be-200 helemaal om, deze is als schaalmodel (waarschijnlijk) ook nog niet gebouwd (ook een eis) !!

Het amfibie vliegtuig heeft een mooie grote slanke pijlvleugel, een t-staart, een bootromp maar dan slank d.w.z. met weinig frontale weerstand, straalmotoren d.w.z. 2 grote er boven op i.p.v. 4 kleine onder de vleugels en een intrekbaar landingsgestel zowat 95% hetzelfde als dat van de Fokker F-27 wat ik ook al eens schaal 1:7 ontworpen heb.

Het echte vliegtuig heeft een spanwijdte van 32,8m, een lengte van 32m en een hoogte van bijna 9m.

In schaal 1:10 kom ik dan op een net wat groter model als tot nu toe d.w.z. 3,28m spanwijdte met een lengte van 3,2m en is voor mij dan ook (nog net) handelbaar.

Bovendien zijn er nu (halverwege 2011) al ducted fans te koop met een stuwdruk van 7-10Kgf, met een beoogd max. totaal gewicht van 16 Kg kom je dus gemakkelijk op de helft van het gewicht in stuwdruk met 2 van die nieuwe grote motoren !

Nu oktober 2011 ben ik net begonnen met de totaal tekening die ook als eerste op de site zal komen.

Ik denk dat het wel weer 3,5 jaar gaat duren voordat ie vliegt en natuurlijk ook vaart want landen en opstijgen in, op en vanaf het water moet ie zeker kunnen net als op een veld !

 

Diverse uitvoeringen van de Beriev Be-200 :

Be-200-------------- Standaard model.
Be-200ES------------Emergency Services t.b.v. de Russische regering ook wel Be-200Chs genoemd.
Be-200E-------------Versie met een Engels talige cockpit.
Be-200RR-----------Type met Rolls-Royce motoren.
BE-210--------------Passagiers uitvoering.
BE-220--------------Kustwacht uitvoering.

Tot nu toe zijn er zo'n 25 stuks gemaakt en op een na (voor Azerbaijan) allemaal voor het Russische Ministry of Emergency Situations.

Ik heb nog niet besloten welke uitvoering ik ga maken maar van de Be-200ES zijn verreweg de meeste foto's en deze heeft ook een mooie kleurstelling (foto boven) dus..............

Als eerste natuurlijk de ontwerptekeningen.
       
Hier onder foto's van de bouw.
         
         

De "baas" in z'n atelier.

   

3,2 meter "schoon aan de haak".

         
 
 

Het Hoofdlandingsgestel werkt !!

       
 

Het hoofdlandingsgestel ingebouwd met alle deurtjes.

       
 
       
 

De intrekbare neuswielen ingebouwd met de twee deurtjes.
 
De fabricage van de Motorgondels met pilons.

 

De eerste tests met de 120mm 12 blads fan !!

Omdat mijn vaste leverancier (voor Antonov en Galaxy) op een of andere manier niet geinteresseerd was mij van motoren te voorzien (??) ben ik zelf samen met Frank Lammers aan het testen gegaan met de ChangeSun 120mm 12 blads fan (van HobbyKing).

Er komen uiteindelijk 2 van deze fans op mijn Beriev B-200.

Ik verwacht dat het toestel zo'n 16-17 Kg gaat wegen en dan is 10 Kgf stuwdruk genoeg dus 5Kgf per motor.

Op de video is te zien dat met mijn te lichte accu's al 6,4Kgf mogelijk is bij 12 cellen (25 C 5000 mAh) maar dan wel 120 A en 38,2V (onbelast 48V) !!

Het toerental was toen dik 22.000 omw/min.

De straalbuis achter de fan die ik van epoxie gemaakt heb verkleint de diameter van 120 naar 112mm en levert zo'n 0,5Kgf extra aan stuwdruk op.

Later hebben we nog tests gedaan met sterkere accu's en kwamen toen dik over de 7Kgf omdat de spanning dan hoger (44V) blijft.

Ik wil nog een test doen met 10 (sterke) cellen (max 42V) en hoop dan bij max. 85-90A die 5Kgf te kunnen halen met zo'n 19.000 omw/min, want dat scheelt zo'n 600 gram aan gewicht, daar kun je heel wat extra hout voor bouwen !

 

`Hier onder de motoren met straalbuis die in de gondels gemonteerd worden.

Met een borstelvrije motor van ongeveer 3000 Watt kan ik bij ongeveer 19.500 omw/min. een stuwdruk van 5,2 Kgf (2x =10,4 Kgf dus !!) halen, meer dan genoeg voor de Beriev.

Deze power haal ik uit 10 lipo cellen per motor en de max. stroom bedraagt dan zo'n 85 Ampere.

 

`    

Half mei is begonnen met de bouw van de eerste (stuurboord) vleugel.

Alle ribben van zowel vleugels als slats zijn door Frank Lammers op zijn CNC fraasbank gefreesd wat een heleboel figuurzaagwerk uitspaarde en veel nauwkeuriger is !

 
   
 
 
 

 

Slats en flaps werkend !!

 

 

   

Mijn Beriev B-200 schaal 1:10 is functioneel klaar !

Click op de foto voor meer foto's.

 

 

De (echte) RF-21512 gaat het worden qua afwerking !

Het model is in oktober-november 2015 helemaal gespoten !
       
Het model is helemaal klaar (febr. 2016) en kan de lucht in !
Eindelijk is het zover, hij vliegt en ook nog perfect !

Op woensdag avond 30 maart 2016 toen het mooi rustig weer was, wel een buitje tussendoor, hebben we een aantal proefstarts gedaan.

Al snel was duidelijk dat beide motoren meer dan genoeg power hebben, het model sprint er gelijk vandoor !

Alleen los komen was bijna niet mogelijk door een foute inschatting van mijn kant !

Om de landingsgestellen (dacht ik) beter tegen een "lompe landing" te beschermen konden ze alle drie d.m.v. voorgespannen veren naar achter weg veren.

Dit werkt op een veld niet, alle drie de poten waren continue naar achter aan het klapperen !

Door de motoropstelling ver boven het zwaartepunt werkte dit super nadelig, het wegdraiende neuswiel elimineerde steeds weer de opbouwende lift van de vleugels tijdens de start en doordat de hoofdlandingsgestellen ook klapperend iedere keer weer verder van het zwaartepunt wegdraaide was het bijna onmogelijk de neus op te richten.

Toch is het een keer wel gelukt en toen werd meteen duidelijk dat ie kan vliegen en heel mooi stabiel blijft in alle richtingen, zijn eerste vluchtje was 5 meter lang en 0,5 meter hoog !

Na deze (6e) poging de accu's weer geladen te hebben en een nieuwe start bleek een van de trekveren die de hoofdpoot recht moest houden uitgerekt te zijn d.w.z. het linker hoofdlandingsgestel veerde nu constant naar achter, zo konden we niet verder.

Nog steeds met twijfels weer naar huis, "terug naar de tekentafel" !!

De volgende dagen heb ik de 3 voorgespannen veren werwijderd, de neuspoot kan nu alleen nog inveren (slag vergroot) en niet meer wegdraaien, de beide verende schuine stangen (naar voren) van de hoofdlandingsgestellen zijn star geworden met een kunststof M3 breek boutje in geval van echte overbelasting, de schokdempers en veren verticaal zijn natuurlijk gebleven.

Op zondagmiddag 03-04-2016 ben ik met mijn model weer naar Keldonk gereden voor een nieuwe poging, het was schitterend zacht en rustig lenteweer, ideaal voor de test !

Al heel snel bleek dat mijn verbouwing enorme resultaten had, we hebben nog twee proefstarts gedaan waarbij het model moeiteloos los kwam !

Toen even weer bij laden van de accu's en echt gaan vliegen spraken we af.

Zo gezegd zo gedaan en de eerste vlucht, ongeveer 4,5 minuut in de lucht was helemaal perfect !!

Het model vliegt fantastisch, heel stabiel, rustig en stil en ook de landing met vol flaps en slats was een eitje, nog stabieler en gemoedelijker als mijn Antonov !!

Na opladen hebben we nog een vlucht van 6,5 min. gedaan met wat tests zoals laag over, het nose-down effect van de motoren getest (langzamer vliegen en dan plots gas geven waardoor de motoren hoog op de romp de neus omlaag zouden duwen) wat er dus niet was !!

Op het einde van de vlucht nog een keer vol gas omhoog waarna een motor uitviel, thermisch uit of een cut-out (spanning even te laag) van de regelaar ??

De 2e landing verliep ook weer perfect en ik ben super voldaan naar huis gereden, die kleine probleempjes ga ik onderzoeken en oplossen in de vorm van het beter koelen van de motorregelaars en het checken van de instellingen van de motorregelaars, ook geeft de rechter vleugel iets minder lift wat continue met de rolroeren gecompenseerd moet worden, ook dit gaan we de volgende vluchten onderzoeken en oplossen.

Op naar de volgende vluchten waarbij ik ook zelf de stuurknuppels van Willy over ga nemen !! En dan op het water !!

Zie hier onder naar foto's op het veld :

   
Links een echte, rechts die van mij !

De eerste taxi test op het water !

Op donderdag 14 juli 2016 in de Geffense plas (Oss).

Het model heeft ook even gevlogen, circa 20 meter, maar dat is helaas niet op camera vastgelegd, er volgen nog meer vlieg testen vanaf het water met een verbeterd waterroer, want dat is bij langzaam taxien niet effectief, het toestel wordt dan veel te wind gevoelig.

Kijk goed dan zie je de druppels er nog onder hangen !
 

Alle prestaties van mijn model in een filmpje

en eindelijk ook watervliegen op 21-09-2016 !