|
|
||
Bovenstaand filmpje is de allereerste echte vlucht van mijn Antonov 124-100 op 17-03-2007. Willy van de Elsen vloog deze eerste vlucht, ik stond er bij en had het echt niet meer ! Het camerawerk is gedaan door Jos de Laat die dat volgens hem zeggen nog nooit gedaan had, knap he ! |
Een mini cameraatje op en onder mijn Antonov geeft de volgende beelden (sept. 2010) ! Helaas stond de datum in het geheugen kaartje fout ! |
|
|
Nu, eind september 2010 heeft mijn Antonov een kleine 80 vluchten gedaan. Niet allemaal waren ze succesvol, in de zomer van 2007 heb ik eens een slechte landing gemaakt en daardoor de stuurboord buiten motor flink beschadigd. Half september 2009 heb ik op de open dag van luchtmacht basis De Peel een zenderstoring tijdens de landing gehad waardoor ik ook wat in paniek raakte en mijn Antonov letterlijk uit de lucht viel op z'n neus, gelukkig in het gras en van geringe (10 m) hoogte. Tot nu toe vloog ik met een 35 MHz zender en ontvanger waarvan wel bekend was dat dit systeem m.n. bij hoogtoerige electromotoren wel eens wat storing kon vertonen. Ik had in veel van m'n vorige vluchten ook wel eens storing d.w.z. "failsave" gehad (contact verlies tussen zender en ontvanger wordt aut. opgevangen door alle standen van de servo's te bevriezen en de motoren uit te schakelen tot het contact weer hersteld is) maar hoog in de lucht kon dat ook weinig kwaad. In de (strenge) winter van 2009/2010 heb ik een nieuw voorstuk van de romp gebouwd, de boel samen met Willy van de Elsen weer gespoten en ben ik in april 2010 met een nieuwe 2,4 GigaHz zender en ontvanger weer begonnen met vliegen, mijn eerste landing was zo slecht dat ik weer wat reparaties moest doen, gelukkig was dat met een paar avonden gebeurd en daarna heb al weer 17 sucesvolle vluchten op diverse modelvliegveldjes en luchtmachtbasis gemaakt, het vetrouwen is er weer helemaal ! Ook het 2,4 GigHz kan ik iedereen aanraden, geen enkel storingkje of wat dan ook heb ik sindsdien gehad.
De laatste wijzigingen c.q. verbeteringen aan mijn Antonov zijn een Giro Robbe G-400 op de rolroeren, dat geeft ook bij wat ruwere omstandigheden veel vlieggemak en een veel mooier (rustiger) vliegbeeld en een lipo accu van 2 cellen met spanningsregelaar op de ontvanger, dit laatste maakt controle en opladen veel gebruiksvriendelijker. Belangrijk
is dat je met de G-400 niet met parallelen kanalen voor de rolroeren moet
werken maar met een z.g. tweeling snoertje vanuit een kanaal naar beide
servo's, iets wat ik altijd al doe ook b.v. met de hoogteroeren omdat
ik dat veel eenvoudiger (en minder kwetsbaar op programmeer foutjes) vindt
dan het gebruik van die ingewikkelde gekoppelde kanalen in je zender. Ik heb ontdekt dat wanneer je servo's beginnen te trillen in rust je teveel giro ingesteld hebt, net iets minder blijkt de juiste stand te zijn.! Natuurlijk
wel even de correctie richting controleren door je model even snel van
stand te veranderen, bij snel omhoog gaan van een vleugel moet dat rolroer
ook even snel omhoog gaan (om de vleugel omlaag te dwingen), je kunt deze
richting op de giro veranderen m.b.v. een kleine dipswitch.
|
Click op de foto voor meer foto's van de E-meeting in Keldonk sept. 2013. |
Natuurlijk moet je zo'n kist ook blijven onderhouden, ik heb al wat onderdelen van het landingsgestel moeten vervangen en de nodige hout en finish reparaties, ook de lipo accu's hebben maar een beperkte levensduur dus nu (oct. 2013) na 132 vluchten sinds maart 2007 heb ik al behoorlijk wat accu's vervangen.. Ik blijf deze pagina aanvullen met de laatste stand van zaken. |
![]() |